מילון מושגים – יחסים סטרטיגרפיים

זוכרים שדיברנו על סטרטיגרפיה? בצורה מפושטת מאוד דיברנו על השכבות השונות שיש באתרים. בעצם למדנו (באופן הגיוני) שמה שממוקם בשכבה עליונה יותר מאוחר למה שמתחתיו. הפעם נדבר על היחסים הסטרטיגרפיים. כלומר על "מה קודם למה" כשאנחנו מדברים על שכבה אחת ספציפית. נסבך קצת יותר את הדברים בלי לנסות לסבך מדי.

בעיניי המפתח, והכלי החשוב ביותר בהבנה של היחסים הסטרטיגרפיים של מבנה כלשהו זה הקירות שלו. בכל מבנה שחופרים חשוב ביותר לזהות את קירותיו, את הכיוון שלהם ושני צידי הקיר ואת הליבה שלו, בקירות שיש להם ליבה. הכי פשוט יהיה להסתכל על הפתחים שבקיר: מקום לדלתות או חלונות. אילו יש לנו קיר בנוי בצורה מסודרת ואחידה ולפתע במקום מסוים יש קטע קטן מאוד שבנוי בצורה אחרת, סביר להניח שאנחנו מסתכלים על חלון או פתח כניסה שנסתם עם הסמן ויצא משימוש. כלומר נעשה שינוי במבנה הקיים והנה שני שלבים שונים בחייו של המבנה. יתרה מכך, סתימת הפתח היא מאוחרת לבניית הקיר הסתום.

עכשיו, נסתכל על מבנה כלשהו. כשבונים בניין ומתכננים אותו מתכננים את כל הבניין בפעם אחת ובזמן הבנייה משלבים את הקירות אחת בשנייה. גם בתקופות הקדומות המצב היה כזה וניתן לראות את זה. ניתן לזהות אבנים שמשתלבות אחת בשנייה בפינות וכך אפשר בהחלט להבין שהקיר הזה והקיר ההוא נבנו באותו שלב. אבל זה לא נגמר שם, מבנים עוברים שינויים ותוספות ופתאום מישהו החליט לחצות את החדר שלנו לשניים ובנה קיר חדש. בארכאולוגיה רואים את הקיר החדש הזה כקיר ש"ניגש" אל קיר קיים. בעצם, בניגוד לאבנים המשולבות זו בזו בפינות, הפעם רואים שאבני הקיר המאוחר יותר בנויים עד לקיר הקדום יותר ונוגעים בו. ניגשים אליו ולא משולבים בו.

שני מונחים חשובים נוספים הם קיר "רוכב" וקיר "חותך". קיר רוכב, הוא קיר שנבנה בשלב מאוחר יותר למבנה שקיים ונבנה מעל קיר מאוחר. הקיר יכול להיבנות באותו הכיוון או בכייון אחר ורק עובר מעל קיר קדום אך הקיר הזה בהחלט מבטל את הקיר הקדום. אינו משולב בו והוא לא צריך את המבנה הקודם.

קיר חותך, הוא דומה לקיר רוכב אך הפעם מדובר על קיר מאוחר שעובר דרך וכך "חותך" ופוגע בקיר הקדום. אנחנו נראה את זה כקיר שבנייתו פוגעת ואבני הקיר הקדום נעקרו והוסרו ממקומן כדי לבנות את החדש.

כל אלה ועוד הם כלים שעושים בהם שימוש הארכאולוגים כדי לנסות ולהבין את תולדות המבנים השונים ואת הדרך לתארכם ואת הממצא שבהם.

כתיבת תגובה

עם WordPress.com אפשר לעצב אתרים כאלה
להתחיל